fbpx

Livstidsværdi optimering

Find de mest værdifulde kunder og fokuser på dem

Ved at måle dine kunders livstidsværdi (eller CLV – Customer Lifetime Value), kan du få et overblik over, hvor længe en kunde er i din virksomhed, og hvor mange penge kunden lægger i virksomheden. Det kan du bruge til at få et indblik i, hvor meget en kunde er værd for din virksomhed, og dermed også hvor meget det kan svare sig at bruge på at få en ny kunde ind. Men du kan også se, hvor meget det vil koste dig at miste en kunde.

Ud fra de historiske data du har om dine kunder, kan vi hjælpe dig med at udregne livstidsværdien på dine kunder og de forskellige kundegrupper. Med en løbende måling af livstidsværdien kan du se om din markedsføring skaber resultater og øger livstidsværdien.

En kundes livstidsværdi kan variere meget fra segment til segment eller fra produktgruppe til produktgruppe og ændrer sig også over tid. Derfor giver det bedst mening, at du hele tiden kan følge med i de forskellige kundesegmenters Customer Lifetime Value live via vores dashboard.

For at optimere livstidsværdien kan du for eksempel arbejde med churn forudsigelse, mersalgs teknikker, eller loyalitetsprogrammer. Hvis du hæver dine kunders livstidsværdi bare en lille smule, skaber det overraskende meget værdi. For en kunde som allerede er i din virksomhed, koster ikke nær så meget at vedligeholde og få til at bruge flere penge, som et nyt kundeemne koster at skaffe, bearbejde, og få ind i virksomheden som kunde.

Hvordan beregner du dine kunders livstidsværdi?

For at beregne livstidsværdien har du brug for at vide, hvor længe en kunde i gennemsnit bliver i din virksomhed. Det kan vi hjælpe dig med at finde frem til ved at gennemgå alle de data, du har liggende, omkring dine salg og nuværende kunder.

Herudover skal du kende jeres totale omsætning og antallet af ordrer i den periode, vi fandt frem til, at jeres kunder bliver hos jer. Endelig skal du naturligvis også kende antallet af kunder i perioden.

Til sidst kigger vi sammen på den gennemsnitlige avance for perioden. Som nævnt kan det sagtens være relevant at udregne en livstidsværdi for flere forskellige kundesegmenter eller produktkategorier for bedre at kunne bruge tallet.

Regnestykket kommer til at se således ud:

Gns. ordreværdi    X    Købsfrekvens    X    Gns. Avance    =    Livstidsværdi

Eller udspecificeret:

(Omsætning i perioden / Ordrer i perioden)   X   (Ordrer i perioden / Kunder i perioden)   X   Gns. Avance  = Livstidsværdi

Scroll til toppen