fbpx
Compliance i salgs- og marketingkampagner

Compliance i salg- og markedsføring

Det er dit ansvar at reglerne bliver overholdt

Hvis du arbejder med direct marketing, f.eks. i form af e-mailkampagner eller telemarketing, som er henvendt til specifikke personer, er det vigtigt, at du er opmærksom på og sikrer overholdelse af reglerne i GDPR, Markedsføringsloven samt Forbrugeraftaleloven og derudover også Forbrugerombudsmandens og Datatilsynets løbende tilkendegivelser på området.

Specielt er det vigtigt, at være opmærksom på om forbrugeren overhovedet har givet tilsagn (permission) til kontakt, inden der tages kontakt og at respektere, hvis en forbruger har tilbagekaldt sin permission, hvormed det bliver ulovligt at tage direkte kontakt til forbrugeren. Samtidigt er det også vigtigt, at vide om forbrugeren eventuelt er noteret på Robinsonlisten i CPR registret, hvormed det i mange tilfælde også vil være ulovligt at tage kontakt til forbrugeren. Tilsvarende kan virksomheder frabede sig uopfordrede salgs- og markedsføringshenvendelser via reklamebeskyttelse i CVR registret, dog er reglerne vedrørende reklamebeskyttelse af virksomheder lidt mere lempelige end de tilsvarende regler for private. 

Derudover er det vigtigt, at være opmærksom på reglerne om optagelse af samtaler, som i de fleste tilfælde er ulovligt, samt ikke mindst indholdet i samtalen, som bl.a. skal overholde reglerne om god markedsføringsskik.

Endeligt er det selvfølgelig også vigtigt at sikre overholdelse af GDPR – bliver data anonymiseret og slettet korrekt, hvem har adgang til data, er der indgået tilstrækkelig databehandler-aftale, er den opbevarede data overhovedet lovlig at opbevare, og på hvilke servere!?   

I forbindelse med ovenstående er det vigtigt at understrege, at du, som sælgende virksomhed, er ansvarlig for overtrædelser af reglerne, underordnet om din egen virksomhed eller en underleverandør har begået den konkrete overtrædelse – du er således også ansvarlig, hvis det callcenter, I benytter jer af, f.eks. ikke opbevarer og behandler data korrekt, hvis de optager telefonsamtaler uden forbrugersamtykke, hvis de misbruger konkurrerende varemærker i telefonsamtalerne, hvis de ikke gennemfører lødige samtaler, og/eller hvis de overser, at en forbruger er skrevet på Robinsonlisten eller har tilbagekaldt sin permission.

Vi kan hjælpe dig med at sikre compliance

Hos The Data Company kan vi naturligvis hjælpe dig med at sikre compliance i forbindelse med direct marketing, så du kan sove trygt om natten. Vores basis compliance abonnement indeholder bl.a. følgende:     

  • Proaktivt månedlig compliance review på callcenter
  • Realtids rapportering og alarmering via dashboard
  • Månedlig compliance rapport inkl. opdatering på alle leverandør ”breaches”
  • Support til håndtering af compliance sager

De bøder som uddeles af Forbrugerombudsmanden og domstolene i forbindelse med overtrædelse af reglerne på dette område er ofte af en anseelig størrelse, så det kan godt betale sig at være på forkant med compliance. 

Scroll til toppen